Leven In Eén Dag (2012)

20, 22, 23 en 24 juni 2012
Kabelfabriek, Delft

Dirigent: Rob Kaptein
Regie: Henk Noorman

Leven In Eén Dag was een dynamisch en muzikaal spektakel. Een achtervolging van de hoogte- en dieptepunten van het leven door de geheimzinnige ruimtes van een industrieel monument, de Delftse Kabelfabriek. Onder leiding van een moderne Elckerlijc werd een aantal karakters gevolgd in hun pogingen een eigen leven neer te zetten, met ambities, dromen en verleidingen, en de dood sluimerend maar waaks op de loer…

In de voorstelling was het leven in één dag samengebald. Een heftige boog van de morgen tot de avond. Aan het eind leek ieders leven te slagen. Maar dan was er nog de onvermijdelijke dodendans. Wat bleef er dan nog over? Leven In Een Dag was een achtervolging van de hoogte- en dieptepunten van het leven door de geheimzinnige ruimtes van een industrieel monument.

Het Zingend Hart bracht ook dit keer totaaltheater; een voorstelling waarbij muziek, toneel en locatie samenvielen. Met muziek van bekende componisten als Heinrich Schütz, Claudio Monteverdi, Hugo Distler en Jaakko Mäntyjärvi, en van hedendaagse componisten als Rita Hijmans en Walther Stuhlmacher bracht Het Zingend Hart een spannend muzikaal programma. Acteurs en locatie maakten de achtervolging compleet.

Lodewijk Franken van Toneelgroep Bumper schreef over Leven In Één Dag:

“Ik verwachtte toneel, met zang. Wat ik kreeg was veel meer. Ik overdrijf niet. Het verhaal wordt ingeleid, aan elkaar gepraat en uitgelegd door een animerende verteller, de protagonist. Hij neemt ons mee – letterlijk mee – door zijn leven. Er zijn verschillende locaties in de fabriek waar toneel, zang, mime en dans elkaar afwisselen. Er wordt knap gespeeld met de ruimte, het licht en het publiek. […] En dan het koor; nog niet eerder heb ik een koor zo op zien gaan in een toneelopvoering. Dit concept benaderde de koorfuncties in Griekse tragedies, waar de Koren ook een vertelfunctie hadden. Maar kamerkoor Het Zingend Hart nam hier geen genoegen mee: ze speelden toneel, mime, veranderden van kleding met het decor en maakten het geheel levendig en gaven het kleur met hun meerstemmige zang.”

Met muziek van

Hugo Distler (1908-1942): delen uit Totentanz |  Walter Donaldson (1893-1947): Carolina in the Morning |  King Henry VIII (1491-1547): Pastime with good company | Rita Hijmans (1948): Rêverie |  Jaakko Mäntyjärvi (1963): Four Shakespeare Songs (Double, Double Toil and Trouble uit Macbeth,  Come Away, Death uit Twelfth Night,  Full Fathom Five uit The Tempest en  Lullaby uit A Midsummer Night’s Dream) |  Claudio Monteverdi (1567-1643): Il mio Martir |  Henry Purcell (1659-1695): Prithee ben’t so sad and serious
Heinrich Schütz (1585-1672): Tischgebet en 2 delen uit de Musikalische Exequien Op.7, SWV 279-281:  1. Herr, wenn ich nur dich habe  2. Herr, nunn lässest du deiner Diener in Frieden fahren – Selig sind die Toten |  Walther Stuhlmacher (1961):  Hoje de Manhâ,
De Tuinman en de Dood en  Blonde Frauen.

Acteurs

De Dood werd gespeeld door Scott Blick, een Australische acteur, regisseur en choreograaf, zie ook de website van Blue Bottle Productions.

Gids | Ric Berretty
Grijsaard | Josien Roos
Kinderen | Jacomijn en Joppe Prins
Tuinman | Arnold Zwanenburg
Bruidegom | Guus van der Meer
Bruid | Mirjam Biegstraaten

Trompettisten: Saintwa Ye, Ruben van der Kleij en Robbert Verweij
Figuranten: Rute Lau, Margarida Temudo, Mirella Frassine, Jiske Barten, Karen Joynt.

Programmaboekje Leven in Eén Dag

Foto’s: Henk Noorman